گروه آموزشی مارکت نیوبی

Market Nebiwe (English)

Market Newbie​​​​​​​

Farsi

گروه آموزشی مارکت نیوبی

Market Nebiwe (English)
ادامه مطلب

آشنایی با مفهوم تورم + مزایا و معایب آن


 

از تورم گاهی به عنوان ضربان اقتصاد یاد می شود. برای اندازه گیری تورم از درصد افزایش  سالانه قیمت، مجموعه ای تعریف شده ای از کالاها و خدمات استفاده می شود.
 

تورم چگونه به وجود می آید؟  

 

معمولا تورم در صورت وجود پول بیشتر از کالا در بازار به وجود می آید. این شرایط در اقتصادهای در حال رشد کمی نرمال تلقی می شود. زیرا افراد درآمد بیشتری کسب می کنند و بیشتر خرج می کنند.  علت دیگر تورم می تواند افزایش هزینه های تجارت باشد. برای مثال، زمانی که قیمت نفت و گاز بالا برود تقریبا قیمت تمام شده همه کالاها را تحت تاثیر قرار داده و تورم را بالا می برد.

مردم معمولا از افزایش قیمت ها ترس دارند، اما تورم همیشه هم بد نیست. تاثیرات تورم بستگی به وضعیت مالی شما و اقتصاد دولتی دارد. و اینکه به صورت قابل انتظار یا غیرقابل انتظار پیش بیاید متغیر است. 
 

مزایای تورم:
 

فروش ارز: شما که معامله گر فارکس هستید و پوزیشن فروش در جفت ارز EUR/USD  دارید. (امید دارید که یورو ارزشش کاهش یابد). و منطقه یورو با یک تورم شدید همراه باشد، شما پوزیشن درستی گرفته اید به شرطی که ایالات متحده نیز با شرایط تورمی مواجه نباشد چرا که ارزش دلار در مقابل یورو افزایش می یابد. 
 

 رشد اقتصادی: تورم نشانه ای است از رشد اقتصادی لذا بعد از بحران های اقتصادی کشورها به دنبال افزایش تورم می روند. تورم یعنی مردم پول دارند و میخواهند خرجش کنند.
 

پول قرض گرفتن (وام گرفتن): اگر شما قبل از تورم پول قرض گرفته باشید و این تورم برای وام دهنده قابل پیشبینی نبوده باشد، شما اساسا پول کمتری را بازخواهید گرداند.
 

 رشد دستمزدها: تورم در حال افزایش است اما رییستان دستمزد شما را به همان نسبت یا بیشتر افزایش می دهد. لذا مشکلی نخواهید داشت.


معایب تورم غیرمنتظره:
 

 خرید ارز: شما که معامله گر فارکس هستید و پوزیشن خرید در جفت ارز EUR/USD دارید. (امید دارید که یورو ارزشش افزایش یابد) و منطقه یورو دچار یک تورم زیادی شود شما یک پوزیشن اشتباه گرفته اید. البته اگر ایالات متحده همین شرایط را تجربه نکند.
 

 عدم قطعیت: این عدم قطعیت که مشخص نباشد تورم افزایش می یابد یا خیر مصرف کنندگان و کسب و کارها را مجبور می کند که کمتر خرج کنند و اقتصاد ملی آسیب می بیند. 
 

 پول قرض دادن: اگر پولتان را قبل از تورم قرض بدهید بخاطر اینکه پولتان قدرت خرید کمتری پیدا می کند شما باخته اید.
 

 درآمد ثابت: افراد با درامد ثابت در صورتی که به واسطه تورم قدرت خریدشان کاهش یابد رنج می برند.